22 marca 2021 Udostępnij

Kto może być pociągnięty do odpowiedzialności za wypadek z udziałem ciężarówki?

Wypadek drogowy, który obejmuje komercyjne ciężarówki jest często bardziej skomplikowane niż kolizja, która występuje między dwoma pojazdami osobowymi.

Chociaż wypadki z udziałem komercyjnych samochodów ciężarowych mogą powodować znacznie poważniejsze szkody i obrażenia, tego typu kolizje są często skomplikowane, ponieważ kilka stron mogło odegrać rolę w spowodowaniu wypadku.

Jakie strony są zaangażowane w roszczenie z tytułu wypadku ciężarówki?

Liczne strony są zaangażowane w wprowadzenie komercyjnego samochodu ciężarowego do użytku i utrzymanie go. Z tego powodu, może być wiele stron odpowiedzialnych za wypadek, w tym:

  • Kierowca ciężarówki
  • Firma, która wynajęła ciężarówkę
  • Właściciel ciężarówki
  • Załadunek lub właściciel pojazdu przesyłki
  • Producent ciężarówki lub części pojazdu.

Ponieważ tak wiele stron jest zaangażowanych w komercyjnej operacji transportu ciężarowego, to może być trudne dla większości ludzi, aby określić, który z nich jest rzeczywiście odpowiedzialny za wypadek, który spowodował uraz.

Nasi adwokaci przeprowadzą dokładne dochodzenie w celu ustalenia przyczyny wypadku i określenia, które strony mogą być pociągnięte do odpowiedzialności.

Błąd kierowcy

Kierowcy pojazdów użytkowych mają obowiązek prowadzić swoje pojazdy w sposób zapewniający bezpieczeństwo wszystkich kierowców korzystających z drogi. Federalna Administracja Bezpieczeństwa Przewoźników Samochodowych (FMCSA) wymaga, aby kierowcy ciężarówek komercyjnych byli wykwalifikowani i spełniali wymagania federalne, aby uzyskać komercyjne prawo jazdy (CDL).

Jednak FMCSA szacuje, że komercyjne kierowcy ciężarówek są 10 razy bardziej prawdopodobne, aby być przyczyną wypadku niż niebezpiecznych zagrożeń drogowych, złej konserwacji pojazdu lub złych warunków pogodowych.

Błędy, że kierowcy ciężarówek mogą być pociągnięci do odpowiedzialności za to:

Nadużywanie substancji

FMCSA ściśle reguluje wszystkie komercyjne działania i zachowania kierowców, w tym monitorowanie kierowców "substancji kontrolowanych i alkoholu.

Firmy transportowe są zobowiązane do testowania kierowców dla nielegalnych substancji przed zatrudnieniem. Kierowcy są również zabronione od spożywania narkotyków lub alkoholu podczas prowadzenia pojazdu i muszą poddać się testom na obecność narkotyków i alkoholu, zwłaszcza po śmiertelnym wypadku.

Kierowca ciężarówki komercyjnej nie może odmówić poddania się wymaganemu testowi na obecność narkotyków lub alkoholu. Jeśli kierowca odmawia poddania się wymaganemu testowi, pracodawca kierowcy musi zabronić kierowcy wykonywania funkcji wysokiego ryzyka.

Jeśli badanie na obecność narkotyków lub alkoholu wykaże, że kierowca biorący udział w wypadku zażywał narkotyki lub ma stężenie alkoholu we krwi .04 procent lub wyższe, kierowca ponosi winę za wypadek.

Zmęczenie

Kierowcy muszą przestrzegać zasad FMCSA dotyczących "godzin pracy", które ograniczają liczbę godzin, w których mogą prowadzić pojazd. Niedobór snu jest główną przyczyną wypadków z udziałem ciężarówek komercyjnych i może uniemożliwić kierowcy:

  • Skupienie się na jezdni i na własnej jeździe
  • Podejmowanie rozsądnych decyzji
  • Reagowanie na nagłe zmiany w ruchu drogowym
  • Rozpoznawanie oznak potencjalnego zagrożenia

Przepisy federalne zostały stworzone, aby zapobiec tym zachowaniom powodującym poważne kolizje drogowe i wymagają od kierowców przestrzegania ścisłego harmonogramu:

  • Po 10 kolejnych dniach na służbie, kierowca może prowadzić pojazd tylko przez 11 godzin dziennie.
  • Kierowcy na długich trasach muszą prowadzić dziennik swoich przerw i harmonogramu snu.
  • Kierowcy mogą rozpocząć jazdę dopiero po odbyciu ośmiogodzinnej przerwy na odpoczynek.
  • Kierowcy nie mogą prowadzić pojazdu użytkowego po 60 godzinach w ciągu kolejnych siedmiu dni lub po 70 godzinach w ciągu kolejnych ośmiu dni. Kierowca musi wziąć minimum 34 godzin przerwy w pracy, zanim on lub ona może wznowić prowadzenie pojazdu komercyjnego.

Jeśli uważasz, że twój wypadek ciężarówki może być spowodowane przez zmęczenie kierowcy, nasi adwokaci będą uzyskać logi snu kierowcy, aby ustalić, czy on lub ona przestrzegała FMCSA wymagań odpoczynku.

Awaria sprzętu

Inną częstą przyczyną wypadków z udziałem samochodów ciężarowych jest awaria mechaniczna lub wadliwe części pojazdu zainstalowane w procesie produkcji, takie jak:

  • Wadliwe hamulce
  • Uszkodzony lub wadliwy zaczep do ciągnika siodłowego
  • Awaria skrzyni biegów
  • Uszkodzone koło kierownicy
  • Zużyte lub uszkodzone opony, co prowadzi do wybuchu
  • Uszkodzone oświetlenie na ciężarówce lub naczepie ciągnika.

FMCSA wymaga, aby firmy transportowe regularnie sprawdzały swoje pojazdy i utrzymywały harmonogram przeglądów z wyszczególnieniem, kiedy pojazd był serwisowany lub przechodził naprawy. Nasi adwokaci zdobędą dziennik konserwacji ciężarówki, która brała udział w wypadku, aby ustalić, czy strona odpowiedzialna za przeprowadzanie konserwacji wywiązała się ze swojego obowiązku.

Firma transportowa

Wiele firm transportowych będzie próbowało zdystansować się od wypadku, aby uniknąć odpowiedzialności. Istnieje jednak kilka sposobów, że nasi adwokaci mogą być w stanie udowodnić, że firma transportowa jest winna za szkody ofiary.

Czy kierowca jest pracownikiem?

Będziemy musieli ustalić, czy kierowca jest zatrudniony przez firmę transportową lub jeśli on lub ona jest niezależnym wykonawcą. Jest to ważne, ponieważ firmy transportowe nie są odpowiedzialne za działania niezależnych wykonawców.

Jednakże, będziemy w stanie określić, czy kierowca jest zatrudniony przez firmę transportową po uzyskaniu kopii jego lub jej rekord zatrudnienia. Po zapoznaniu się z warunkami umowy kierowcy, możemy ustalić, czy on lub ona jest pracownikiem i firma transportowa może być pociągnięta do odpowiedzialności.

Czy firma jest właścicielem pojazdu?

Możemy również pociągnąć firmę transportową do odpowiedzialności, udowadniając, że jest właścicielem pojazdu, który brał udział w wypadku. Często, firmy transportowe będą dzierżawić swoje ciężarówki od innej firmy, która jest zobowiązana do utrzymania i kontroli pojazdu.

Nasi adwokaci pomogą Ci udowodnić, czy pojazd jest własnością firmy transportowej, prosząc o rejestrację pojazdu i dowód własności.

Jakie są praktyki firmy?

FMCSA wymaga od firm transportowych do przestrzegania zasad, aby zapewnić, że kierowcy są dobrze wypoczęci i pojazdy są prawidłowo utrzymane.

Te prawa i przepisy obejmują zakaz firm transportowych z nakładania nierealistycznych terminów dla kierowców, który zmusza ich do naruszenia FMCSA wymaganego harmonogramu snu.

Ponadto, firma transportowa musi przestrzegać wszystkich zasad kontroli i konserwacji dla każdego pojazdu, za który jest odpowiedzialna, aby zapewnić, że ciężarówka jest gotowa i bezpieczna do użytku drogowego.

Jeśli firma transportowa nie stosuje się do wymagań FMCSA, może być pociągnięty do odpowiedzialności za szkody spowodowane przez wypadek ciężarówki.

Filip Król

Redakcja adwokatulasiuk.pl